خصال مؤمن در کلام امام رضا(ع)

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

خصال مؤمن در کلام امام رضا(ع)


ارزش «رازداری»، «مدارا با مردم» و «صبر» در آیینه کلام ثامن الحجج(ع)

نشانه های ایمان و شخصیت مؤمن امام رضا(ع) در یک حدیث سه خصلت برجسته از خصلتهای اهل ایمان را معرفی نموده اند. مؤمن با کسب سه خصلت ریشه دار در سنن الهی و نبوی و اهل بیت، مؤمن حقیقی خواهد بود. امام رضا(ع) فرموده اند: «مؤمن، مؤمن نیست تا اینکه در او سه خصلت باشد؛ سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. پس سنت از پروردگارش، رازداری و پوشاندن راز است و سنت از پیامبرش، مدارا با مردم است و سنت از امامش، شکیبایی در سختی و تنگی است.»

«کتمان السر» و رازداری سنت پروردگار هر آن چه از اسرار و رازهای دیگران به انسان می‌رسد، باید همه را بپوشاند و در صندوق قلب خویش بنشاند و نگه دارد و آنها را پخش و افشا نکند. رازهای خانوادگی بین زن و شوهر و رازهای بین والدین و فرزندان باید در دلها بماند. زن و شوهر حتی پس از طلاق و جدایی نیز باید رازهای خویش را بپوشانند. رازهای مؤمنان در جامعه اسلامی در نزد یکدیگر امانت است و نباید به آن خیانت کنند. رازهای اهل بیت(ع) و رازهای شیعیان اهل بیت(ع) باید بر دشمنان اهل بیت(ع) پوشیده بماند. اطلاعات خاص سیاسی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی نظام سیاسی، باید از مخالفان و معاندان و استکبار جهانی و صهیونیسم و عوامل داخلی آنان، پنهان داشته شود، زیرا گاهی افشای یک راز و در نتیجه آگاهی جاسوسان بیگانه از آن، خطرات فراوان در ابعاد گوناگون دارد که گریبان فرد و جامعه را می‌گیرد و در مواردی غیر قابل جبران است.

« مداراه الناس» سنت پیامبر “مدارا کردن با مردم” سنت پیامبر خدا حضرت محمد(ص) است. سزاوار است مومن پیرو پیامبر اکرم(ص) درس مدارا از سیره و سنت رسول ا...(ص) بگیرد و با انسانها مدارا نماید. از پیش نیازهای مدارای با مردم، مخاطب شناسی و نیاز سنجی و تلاش برای ارتباط زیبا با مخاطب است. مردمی بودن و تحمل رنجها و دردهای آنان و حتی تحمل برخوردهای نادرست آنان از جلوه های مدارا با مردم است. مدارا کردن با مردم در واقع « درک مخاطب» است که گاهی افراد از فقدان آن رنج می‌برند و از دیگران گلایه دارند که آنان را درک نکرده اند. مدارا یکی از اصول زندگی اجتماعی و آداب معاشرت و رسیدن به زندگی موفق است. امام رضا(ع) « مدارا کردن بامردم» را « سنت نبوی» دانسته اند و رسیدن به حقیقت ایمان را در گرو مدارای با مردم قرارداده اند.

« الصبر فی البأساء و الضراء» سنت امامان(ع) صبر و استقامت در بأساء و ضراء نیز از صفات اهل ایمان است. « بأساء» به معنای بیچارگی و فقر و بینوایی و سختی است و « ضراء» به معنای خسارت و ضرر جانی و مالی و روزهای بد و قحطی و زیان است. صبر در قبال مشکلات، سختی ها، رنجها، دردها و مصیبتها، مانع توقف و در جازدن و عقب ماندن و ناامیدی و افسردگی و گرفتاری به خودکشی و کفرگویی و بی ایمانی است. صبر و بردباری عامل درک شرایط و تحمل کمبودها و ریشه یابی مشکلات و زیانهاست. صبر، موجب حرکت و پویایی و مقاومت در برابر مشکلات و سربلندی در فراز و نشیبهای زندگی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: معارف قرآن، ،
:: برچسب‌ها: صبر, رازداری, مومن,
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : سه شنبه 7 بهمن 1393
زمان : 20:55


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.