توصیه هایی برای نشاط صبحگاهی؛(زندگی سالم)

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

توصیه هایی برای نشاط صبحگاهی؛(زندگی سالم)


توصیه هایی برای نشاط صبحگاهی؛

جدا شدن از رختخواب و آمادگی برای شروع کار و فعالیت روزانه گاهی اوقات بخصوص در روزهای سرد چندان تصمیم ساده ای نیست. گرچه این مسأله برای برخی افراد به حالتی مزمن تبدیل شده است، اما می توان با گنجاندن یک سری عادات درست در برنامه روزمره، سرحال تر بود و با انرژی بیشتری صبح را آغاز کرد.

 

1- خوب بخوابید تا صبحها سرحال بیدار شوید

برای اینکه صبحها بتوان به راحتی بیدار شد، لازم است تا شب را در کمال آرامش و به اندازه کافی خوابید. به نظر می رسد هشت ساعت خواب شبانه برای هر فرد بزرگسال لازم است، اما این مقدار در افراد مختلف متغیر خواهد بود. هر فردی باید نیاز بدن به خواب را تشخیص دهد و زمان کافی برای آن در نظر بگیرد. همچنین زمانی که پلکها سنگین شد، باید به رختخواب رفت و بی جهت خود را بیدار نگه نداشت. از طرفی بهتر است شام سه ساعت قبل از خواب میل شود. اگر برای صبح برنامه مهمی در نظر دارید، توصیه می شود آن را روی کاغذ بنویسید تا ذهن در آرامش استراحت کند.

2- به آرامی بیدار شوید

بسیار مهم است تا صبحها با آرامش بیدار شوید تا بدن دچار استرس نشود. برای این منظور چند نکته را رعایت کنید:

- از هشدارهای بلند و گوش خراش بپرهیزید و از موسیقی های ملایم استفاده نمایید.

- پس از بیدار شدن، به یکباره از رختخواب بیرون نپرید. ممکن است دو تا سه دقیقه وقت لازم باشد تا همه رویاها به طور کامل از ذهن بیرون برود.

- بی‌درنگ چراغ اتاق را روشن نکنید.

- بهتر است بدن را عادت دهید تا در ساعت مشخصی بیدار شود.

 

3- صبحانه را از برنامه غذایی حذف نکنید

بی اشتهایی صبح یا کمبود وقت مهمترین توجیهات بعضی افراد برای نخوردن صبحانه است، در حالی که بر اساس تحقیقات، حذف این وعده مهم عوارض جدی برای سلامتی خواهد داشت. از جمله مهمترین این خطرات برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بدن نسبت به انسولین مقاوم شده و احتمال ابتلا به دیابت افزایش می یابد.

- احتمال فوت بر اثر ناراحتی عروق کرونر و سکته قلبی تا 27 درصد افزایش می یابد.

- تمایل به ریزه خوری و در نتیجه اضافه وزن افزایش می یابد.

- ریزه خوری همچنین مقدار کلسترول را نیز بالا می برد.

- پرفشاری خون در این صورت به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

- بدون این نیروی صبحگاهی بدن احساس خستگی می کند.

- خستگی همچنین موجب بروز استرس می شود.

مانند ورزشکاران برای تأمین انرژی صبحگاهی از خوراکی های حاوی قندهای آهسته استفاده نمایید. بدن این خوراکی ها را بسیار کندتر جذب می کند که باعث می شود بدن تا ساعت حدود 11 صبح نیرو داشته باشد.  غلات سبوس دار و بیسکویتهای کم شیرینی برای وعده صبحانه عالی هستند.

 

4- مواد غذایی حاوی پروتئین میل کنید

صبحانه ایده آل برای هر فرد بزرگسال باید 13 درصد نیاز روزانه وی به پروتئین را تأمین کند که در مورد کودکان باید 10درصد باشد. پروتئینها نقش سیمان را برای بدن دارند و به ساخت آنتی کورها، موها، دندانها و همچنین استخوانها کمک می کند.

پروتئینها همچنین برای رشد مطلوب اندامها ضروری است. دریافت خوب پروتئین مانع از تمایل به ریزه خوری می شود و در این صورت تا وعده ناهار فرد احساس گرسنگی نخواهد داشت. به نظر می رسد فقط گوشت سرشار از پروتئین است، در حالی که ماست، پنیر سفید، شیر و تخم مرغ نیز منابع غنی پروتئین محسوب می شوند.

5- حتماً میوه بخورید

میوه ها سرشار از ویتامینها، مواد معدنی، فیبرها و روی هستند. میوه های خشک که در فصل زمستان طرفداران زیادی دارد نیز مانند میوه های تازه و آبمیوه ها منبع انرژی طبیعی هستند که بدن هر روز به آنها نیاز دارد. آب پرتقال، آناناس و گریپ فروت 
( خالص یا همراه با شکر)، برگه زردآلو، آلو خشک، کشمش، کیوی و موز بهترین میوه ها برای وعده صبحانه هستند.

 

6- کمی چربی در وعده صبحانه بگنجانید

صبحانه بهترین وعده غذای روز است که
 می توان خوراکی های خوشمزه ای را برای آن در نظر گرفت. اگر وقت کافی برای صرف صبحانه در نظر بگیرید، هیچ دلیلی برای محروم کردن خود از یک تکه تارت کوچک وجود ندارد. مصرف متعادل چربی در صبحانه هیچ تأثیر سوئی بر وزن ندارد. کره به عنوان بهترین چربی صبحانه مکمل خوبی برای ویتامین A است. همچنین می توانید کمی مربا، شکلات، خامه و عسل نیز میل کنید. کمپوت نیز گرچه شیرینی دارد، اما می تواند منبع خوب میوه نیز باشد.

 

7- چای را بر قهوه ارجحیت دهید

چای نوشیدنی بسیار عالی برای صبح است که اگر بدون شیرینی مصرف شود، هیچ کالری را به همراه ندارد. به علاوه، منبع غنی از آنتی اکسیدان و چربی سوز نیز محسوب می شود. البته اگر قهوه را یک تا دو فنجان در روز بنوشید، مشکلی برای سلامتی و اضافه وزن نخواهید داشت.

 

8- از نور خورشید بهره ببرید

نور خورشید تأثیر بسزایی در احساس شادی و نشاط دارد. به همین دلیل در روزهای ابری بیدار شدن از خواب و شروع فعالیت مشکل تر است. هر روز صبح پرده های اتاق را کنار بزنید تا از حداکثر نور طبیعی بهره مند شوید. نور موجب بیدار شدن سریع تر و نشاط  بیشتر خواهد شد.

 

9- دوش آب ولرم بگیرید

حتی اگر هوای بیرون سرد است، اما خود را از این موقعیت عالی بی نصیب نکنید. لرزیدن در حمام بتدریج تمام می شود و به این محیط عادت می کنید. ابتدا آب گرم روی خود بریزید و بتدریج دمای آب را کمتر کنید، البته نه اینکه زیر دوش آب سرد بایستید. در این صورت  پوست پویاتر شده و به آرامی خواب از سرتان می پرد.

 

10- به جای خودرو، پیاده روی کنید

ترافیک، استرس و تأخیر در رسیدن به محل کار یا تحصیل بدترین ارمغانهای صبح هستند. اگر می توانید پیاده روی کنید یا با دوچرخه به مقصد بروید. به این ترتیب از هوای باز بهره مند شده اید، کمی ورزش کرده اید، در هزینه ها صرفه جویی شده است و در حفظ محیط زیست نیز  دخیل بوده اید.

 

11- کمی فعالیت ورزشی  داشته باشید

اگر هوا سرد است و یا امکان ورزش در محیط بیرون را ندارید، حداقل پس از بیدار شدن از خواب چند نرمش در منزل انجام دهید تا به پویایی صبحگاهی کمک کند. گرچه لازم نیست این تمرینات ریتم نظامی داشته باشد، اما برای نشاط صبح بسیار مفید و لازم است. شاید چند روز اول کمی مشکل به نظر برسد، اما مطمئن باشید بتدریج دیگر نمی توانید از این تمرینات صرفنظر کنید.

 

12- نفس عمیق بکشید و  تمرینات کششی انجام دهید

هنگام صبح روح و جسم با هم از خواب بیدار می شوند و بتدریج حرکات و رفتارهای معمول را آغاز می کنند. برای اجتناب از گرفتگی و خشکی عضلات چند تمرین را هنگام بلند شدن از رختخواب انجام دهید. ابتدا با حرکات کششی گردن شروع کنید و سپس دستها، پشت، باسن، ساق پا و قوزکها را حرکت دهید. حین انجام تمرینات 

منبع: www.ComprendreChoisir .com     


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: طب سنتی، ،
:: برچسب‌ها: نشاط،صبحگاهی،سلامتی,
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : یک شنبه 26 بهمن 1393
زمان : 22:43


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.