چرایی و اهداف تکفیری ها از انفجار حرمین عسکریین(ع)

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

چرایی و اهداف تکفیری ها از انفجار حرمین عسکریین(ع)


سوم اسفند ماه در یاد و خاطره شیعه یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ است، در این روز، حرمین عسکریین(ع) در سامرا توسط وهابیون تکفیری با انفجار تخریب شد،  ...

آیت ا... حسینی قزوینی در سالروز این مصیبت مطالبی رابه شرح ذیل  بیان نمودند.

 فاجعه‌ای که در سامرا و برای حرمین عسکریین(ع) رخ داد ریشه در چه افکار و آرایی داشت و چه اندیشه‌ای چنین فاجعه دردآور و تلخی را رقم زد؟

- درباره تخریب حرمین عسکریین(ع) باید گفت این جنایت صرفا در حق جهان تشیع نبوده، بلکه به کل جهان اسلام و بالا‌تر از آن شخص پیامبر(ص) مربوط می‌شود، زیرا خداوند در قرآن اجر رسالت پیامبر اعظم(ص) را دوستی، محبت و مودت اهل بیت(ع) ایشان قرار داده است، از این رو، این تخریب و توهین به امامین عسکریین(ع)، در حقیقت نادیده گرفتن دستور قرآن و اهانت به شخص پیامبر اکرم(ص) است.

نکته دیگر اینکه این قضیه یعنی گرامیداشت محل دفن بزرگان و شخصیت‌ها مختص شیعه نیست، بلکه در همه ادیان الهی بزرگان و اولیا مورد احترام قرار گرفته‌اند، حتی در کشورهای لائیک که موضوع دین مطرح نبوده و حتی شعار ضددینی دارند همچون شوروی سابق با مرام کمونیستی، قبر، محل ولادت و زندگانی بزرگان خود مانند لنین را گرامی می دارند.

بنابراین، آنها با این جنایت و تخریب، اخلاق و شرف انسانی را مورد حمله قرار دادند. نکته سوم اینکه آنهایی که حرم ائمه(ع) حتی حرم صحابه پیامبر(ص) همچون حجربن عدی و نیز امام نووی از شخصیت‌های بزرگ اهل سنت و نیز قبر مطهر حضرت سکینه دختر امیرمومنان(ع) را ویران کردند، اینها یک روی سکه است و روی دیگر سکه فتاوای ضددینی وهابیت تکفیری است.

یعنی فتاوای صریح بزرگان وهابیت نیز در جنایت تکفیری‌ها در سامرا و آنچه برای حرمین عسکریین(ع) رخ داد، تأثیرگذار بوده است؟

- بله، همه ما می‌دانیم در قضیه تخریب حرمین عسکریین(ع)، بن جبرین و عبدالرحمن البراک که دو مرجع دینی وهابیت به شمار می‌روند پشت قضیه بودند و رسماً اعلام کردند باید این حرمین   که از آن به عنوان مرکز بت پرستی و شرک و نماد بدعت یاد کردند- تخریب شود و پیش از آنها نیز می‌بینیم « لجنه دایمی افتا» هیأت فتوای عربستان سعودی که بالا‌ترین مرجع فتوایی وهابیت است، رسماً اعلام کرد: «بر ولی امر مسلمین(منظور ملک فهد و ملک عبدا...) است که تمام حرم‌ها و مساجدی که در آنها قبور است را تخریب کنند و باید تمام کسانی که در مساجد دفن شده‌اند را نبش قبر کرده و جسدشان را بیرون آورد حتی اگر فقط استخوانهای پوسیده باشد و در جای دیگر دفن و مسجد را از قبور پاک کرد.»

 باید توجه داشت اینها اگر بخواهند چنین کنند(پناه بر خدا) باید نخست قبر مطهر پیامبر(ص) و بعد صحابی را تخریب کنند که در مساجد است! یا در حجر اسماعیل قبر حضرت اسماعیل(ع) و هاجر که در مسجد واقع شده است.

 اما معمولاً در بیانیه بزرگان ما عقبه این کار‌ها و فتاوای ضدبشری و ضددینی وهابیت مورد غفلت بوده است.

   چرا وهابیت و حامیان پشت پرده آنها از زیارت قبور متبرکه امامان شیعه ترس و واهمه دارند و می‌کوشند از طریق انفجار و تخریب، صدور فتاوا و تهمت زدن به شیعه، این باور و آموزه را زیر سؤال برده و به حاشیه برانند؟

 اولاً آنها می‌بینند حرم مطهر ائمه معصومین(ع) محل رفت و آمد مردم است و شیعیان حاضرند برای این زیارت همه کار کنند، حتی برای ساخت حرم مطهر اهل بیت(ع)، آنها که به نان شب خود محتاجند حاضرند از هر چه دارند بگذرند یا راهپیمایی اربعین که امسال میلیونها نفر برای زیارت اربعین خود را به کربلای معلی رساندند، همه اینها آتش کینه و حسد را در قلب وهابیت شعله ور می‌کند.

 نکته دیگر آنکه وهابیت برداشت‌های غلطی از معارف دینی دارند و از برخی آیات قرآن که در حق مشرکان و کفار نازل شده برداشت غلط دارند، همچون آیه پنج سوره مبارکه احقاف که می‌فرماید: «و کیست گمراهتر از آن کس که به جاى خدا کسى را مى خواند که تا روز قیامت او را پاسخ نمى دهد...» و این‌ها می‌گویند مراد از "یدعو"‌‌ همان صدا کردن است، یعنی همان گونه که مشرکان بتها را صدا می‌کردند و گرامی می‌داشتند، شیعیان نیز معصومین(ع) را گرامی می‌دارند و آنها را صدا می‌زنند.

 این تهمت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در دنیا هیچ شیعه‌ای نیست که پیامبر(ص) و معصومین(ع) را عبادت کند، بلکه کسی که متوسل به پیامبر(ص) می‌شود هر روز به وقت نماز شهادت می‌دهد که پیامبر(ص) عبد و بنده خداست و اگر قرار باشد «یدعو» به معنای صدا کردن و هر صدا کردنی شرک باشد، بنابراین، (نعوذبا...) نبی مکرم(ص) باید نخستین فرد کافر باشند، زیرا در قرآن داریم پیامبر(ص) شما را می‌خواند! یا در رابطه با حضرت نوح(ع) داریم که فرمودند: «خدایا قومم را شبانه روز خواندم».

 بنابراین، هر خواندنی شرک نیست و اینها شبهه افکنی و تفسیر به رأی الفاظ و آیات قرآنی با برداشت انحرافی وهابیت است که آیات مربوط به مشرکان را برای مؤمنان به کار می گیرند!

 در نتیجه حسادت نسبت به بزرگان شیعه در کنار برداشت‌های ناصحیح، چنین رفتار‌ها و باورهایی را رقم می‌زند.

   آیا در سیره نبوی و معصومین(ع) موضوع توسل و شفاعت طلبی به عنوان سندی متقن برای پاسخ دهی به تهمت‌ها و برچسب زنی‌های وهابیت دیده می‌شود؟

 - درباره توسل و شفیع قرار دادن اولیا و پاکان در محضر الهی نه تنها در منابع شیعه، بلکه در منابع اهل سنت مصداق فراوان داریم و افزون بر این، این مسأله منطق قرآنی است و خداوند در آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید و به او [توسل و] تقرب جویید و در راهش جهاد کنید باشد که رستگار شوید.»

 این یعنی خدا سه چیز می‌خواهد تقوا، توسل و جهاد و تمام مفسران شیعه و اهل سنت به اجماع، از این وسیله به بزرگان و اولیای الهی تعبیر کرده‌اند.

 یا در آیه ۵۷ سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «آن کسانى را که ایشان مى خوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مى جویند [تا بدانند] کدام یک از آنها [به او] نزدیکترند...»

 "آلوسی" متوفای ۱۲۷۰ هجری از علمای بزرگ اهل سنت که روحیه سلفی‌گری نیز دارد در« تفسیر روح المعانی»، جلد ۱۵، صفحه ۱۲۶ ذیل همین آیه می‌گوید: نه تنها انبیا و ملائکه به پیامبر(ص) ما متوسل می‌شوند، بلکه تمام موجودات و کائنات به ایشان متوسل می‌شوند.  افزون بر این، در آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء خداوند می‌فرماید: «و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو مى آمدند و از خدا آمرزش مى خواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مى کرد قطعا خدا را توبه پذیر مهربان مى یافتند».

 و نیز در آیه ۹۷ سوره مبارکه یوسف، برادران یوسف(ع) به پدرشان متوسل می‌شوند.

 افزون بر این، از ائمه معصوم(ع) نیز به کرّات روایت و توصیه درباره توسل و شفاعت طلبی داریم؛ به عنوان مثال ثامن الائمه(ع) می‌فرمایند: «به ما متوسل شوید.»(عیون اخبارالرضا(ع)، جلد ۲، صفحه ۱۶۸)؛ یا امام باقر(ع) می‌فرمایند: «شما متوسل به ائمه(ع) شوید.»(تفسیر قمی، جلد یک، صفحه ۱۶۸؛ همچنین، امیرمومنان(ع) در ذیل آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده فرمودند: «من آن واسطه هستم به من و ذریه من متوسل شوید.»

 یا صحیفه سجادیه مملو است از توسل، شاید بیش از ۴۰ دعای آن به این موضوع پرداخته است. به عنوان مثال در دعای چهل و دوم امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «به پیامبر(ص) متوسل می‌شوم و به امیرمومنان و به حسنین(ع)»

 اینها یک یا دو مورد نیست، بلکه بیش از ۵۰ روایت از سیدالشهدا(ع) درباره توسل به پیامبر(ص) داریم و امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سیدالشهدا(ع) با شعار یا محمد(ص)! قیام کردند.»(کافی، جلد ۵، صفحه ۴۸)

   چرا در میان ائمه معصوم(ع)، قبور مطهر امام هادی و امام عسکری(ع) در سامرا مورد چنین هجمه و جنایت عظیمی قرار گرفت؟ به عبارت بهتر چرا بیشترین کینه خود را برای حرمین عسکریین(ع) به کار گرفتند؟

 اولا حرم مطهر سایر ائمه(ع) مرکز تشیع و برخوردار از امنیت ویژه است و آنها از انجام چنین جنایاتی در مرکز تشیع وحشت دارند، اما در سامرا اکثریت با اهل سنت بوده و شیعه در اقلیت هستند.

 افزون بر این، آنجا سرداب حضرت ولی عصر(عج)، خار چشم وهابیت است و اجداد آنها معتصم و متوکل، هم تحمل نکردند بنابراین، آنجا را انتخاب کردند تا بتوانند زهرچشمی از شیعیان بگیرند.

 جالب آنکه پس از افزون بر یک سال از تخریب این حرمین، روزنامه‌های عراقی سندی را منتشر کردند که در دفتر یکی از شخصیت‌های اهل سنت در پارلمان عراق، پیدا شده بود و نشان می‌داد نیروهای شبه نظامی اهل سنت قراردادی بسته بودند که برای بازسازی حرمین عسکریین(ع) شروطی به شرح ذیل برشمرده بود:

  «حرمین عسکریین(ع) به مسجد بزرگ سامرا تغییر نام دهد، یعنی گفته شود مسجد بزرگ سامرا نه حرمین عسکریین(ع)!؛ توسعه حرمین همین اندازه باشد نه بیشتر!، گنبد، مناره طلاکوب و حرم مقبره و ضریح نداشته باشد!؛ نام عسکریین(ع) روی سنگ مرمر کف مسجد حک شود!؛ سرداب غیبت تخریب شود و نامی از غیبت به میان نیاید!، اذان شیعیان از حرم پخش نشود(یعنی شهادت ندادن به ولایت امیرمومنان(ع))!، اداره تولیت حرمین به دست اوقاف اهل سنت(وهابیت) باشد! و آغاز بازسازی در حرمین با تایید این شرایط از سوی مراجع شیعه باشد!»

 باید توجه داشت ما هیچ یک از اینها را به حساب اهل سنت نمی‌گذاریم، زیرا آنها بیش از شیعیان ناراحت بودند و من فراموش نمی‌کنم جلال طالبانی، رئیس جمهور وقت عراق که از اهل سنت است پس از جنایت سامرا مفصل سخنرانی کرد و گفت: این حرم مطهر در قلوب و وجدان بیدار انسانهای جهان بویژه عراق قرار داشت و برای همیشه جاودان خواهد بود و این انفجار زمینه ساز وحدت مردم عراق(اعم از شیعه و سنی) برابر تکفیری‌هاست.  او در‌‌ همان سخنرانی گفت: تکفیری‌ها شیعه را رافضی، کردها را خائن و اهل سنت عراق را مرتد می‌دانند.

 از سوی دیگر، آیت ا... سیستانی در همان زمان فتوا صادر کرد که ما این تخریب را به حساب اهل سنت نمی‌گذاریم و این جنایت را تکفیری‌ها مرتکب شده‌اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: امام حسن عسکری(ع)، ،
:: برچسب‌ها: حرم عسکریین(ع),
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : شنبه 2 اسفند 1393
زمان : 23:19


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.