روزی که شیعه عزادار شد

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

روزی که شیعه عزادار شد


  تاریخچه ساخت

بنای مرقد امامین عسکریین(ع) توسط ناصر الدوله حمدانی شیعی، برادر سیف الدوله، ساخته شد. او در ۳۳۳ ق، اطراف سامراء را دیوار کشید.(موسوی الزنجانی، جوله فی اماکن المقدسه، ۱۲۵) قبه ای برای حرم بنا کرد و روی صندوق قبر پوشش قیمتی قرار داد و خانه هایی را در اطراف حرم برای زائران ساخت.

از دیگر پادشاهان آل بویه که در این راه منشأ اثر شد، می توان معزالدوله را نام برد. او در ۳۳۷ (ق) گنبد و صحنی برای حرم ساخت و حوض و سردابی در آن تعبیه کرد و ضریحی از چوب پیرامون قبر برافراشت.(میلانی، عتبات عالیات عراق، ۱۷۶ ـ ۱۷۶؛ مصلح الدین مهدوی، همان ۲۸) این سومین عمارتی بود که برپا می شد.عضد الدوله دیلمی، اقدام های زیادی در بازسازی و توسعه حرم امامان شیعه انجام داد که می توان به کارهای او در خصوص حرم امام حسین(ع) و امام علی(ع) اشاره کرد. وی در تزیین و تجهیز حرم عسکریین(ع) نیز تلاشهای بسزایی کرد. در ۳۶۸ ق حرم را با ساج تزیین نمود و ضریح را با پارچه دیبا پوشانید، رواق و صحن را بازسازی کرد و پیرامون صحن را نیز دیوار کشید. از دیگر کارهای او بازسازی گنبد و ضریح مرقد بود(موسوی الزنجانی، همان، ۱۲۶؛ مصلح الدین مهدوی، همان، ۳۰) که عمده این کار را با طرح و نقشه های جدیدی به اجرا درآورد. این کار هفت سال طول کشید که ساختار اصلی آن هم چنان موجود است.

 آن جنایت هولناک

9 سال پیش در بیست و سومین روز از ماه محرم،( مصادف با ۳ اسفند ماه ۸۴)اشغالگران و تروریستهای مزدور آنان، در جنایتی هولناک، در شهر سامرا، حرم مطهر حضرت امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) با انفجار مهیبی تخریب کردند و لعن و ننگ و نفرین ابدی را برای خویش خریدند.

قسمت‏‌هاى زیادى از گنبد طلاپوش سامرا از بین رفت، یکى از گلدسته‏‌ها فرو ریخت، سرداب ویران شد و قلب‏‌هاى بسیارى شکست. آن شب سامرا عزادار شد. نجف و کاظمین و کربلا و بقیع عزادار شدند، شیعه عزادار شد. آن شب بشریت براى همیشه تاریخ عزادار شد.

این اهانت به حرم ائمه معصومین(ع) تقریباً در طول تاریخ بی‌همتاست و جز اهانت و‌ها‌بیان سلفى و حکام بنى‌العباس به مرقد حضرت امام حسین در کربلا، نظیرى براى آن نمی ‏توان یافت.

گذر زمان در شهرهای گوناگون عراق و بالا رفتن فهم عمومی مردم این کشور، اسناد و مدارک جدیدی را از توطئه‌های مذهبی و سیاسی این کشور مبنی بر مخالفت با بازسازی حرمین عسکریین آشکار می کند اما اکنون پس از گذشت9 سال، این حرم شریف با نظر حضرت صاحب الزمان(عج) با کمک دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) دوباره در حال بازسازی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: امام حسن عسکری(ع)، ،
:: برچسب‌ها: حرم عسکریین،سامرا,
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : دو شنبه 3 اسفند 1393
زمان : 23:31


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.