پنج عمل برای افزایش طول عمر

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

پنج عمل برای افزایش طول عمر


بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (عَلیه السَلام) هر عملی آثار دنیوی و اخروی خود را به همراه دارد چنانچه انجام دادن صله رحم، دادن صدقه، شادکردن والدین، با وضو بودن و زیارت قبر سیدالشهدا (عَلیه السَلام) موجبات طول عمر را به همراه دارد.

صله رحم

یکی از اعمالی که علاوه بر قرآن در گفتار ائمه اطهار (عَلیه السَلام) پیوسته بر آن تأکید شده است، به جا آوردن صله رحم می باشد، حضرت محمد (صَلى الله عَليه وَ آله) در این باره فرموده اند: صله رحم، مایه ی آبادی خانه ها و موجب افزایش عمرهاست، گر چه انجام دهندگان آن مردمان خوبی نباشند، و نیز امیرالمؤمنین علی (عَلیه السَلام) به نوف بکّالی فرمودند: یا نَوفُ صِل رَحِمَکَ یَزیدُ اللهُ فی عُمرِک؛ ای نوف؛ صله رحم را انجام ده، چرا که خداوند بر عمر تو می افزاید.

 

صدقه

 

صدقه علاوه بر این که بلاهای گوناگون و به روایتی هفتاد نوع بلا را از انسان دور می سازد، موجب طول عمر نیز می گردد و از این رو امام باقر (عَلیه السَلام) می فرمایند: کار نیک و صدقه، فقر را از بین برده، عمر را طولانی و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می نماید.

 

شاد نمودن والدین

 

از جمله دستورات خداوند متعال، در وهله اول احترام نهادن بر والدین و سپس مسرور ساختن آنان است و از این رو ائمه اطهار (عَلیه السَلام) بر آن نیز تأکید داشته اند، به نحوی که امام صادق (عَلیه السَلام) در باب تنها یکی از ثمرات دنیوی آن بیان داشته اند: إِن أَحبَبت أَن یَزیدَ اللهُ فی عُمرِکَ فَسَرّ أَبَوَیکَ؛ اگر دوست داری خداوند عمرت را طولانی کند، پدر و مادر خویش را شادمان ساز.

 

با وضو بودن

 

در این باره از حضرت محمد (صَلى الله عَليه وَ آله) نقل شده است که بیان داشته اند: أَکثر مِنَ الطَّهوُرِ یَزیدُ اللهُ فی عُمرِک؛ طهارت خویش را زیاد گردان، چرا که خداوند عمرت را زیاد می گرداند، که در اینجا طهارت به معنای با وضو بودن می باشد.

 

زیارت قبر سیدالشهدا (عَلیه السَلام)

 

زیارت مرقد مبارک امام حسین (عَلیه السَلام) از جمله اعمال سفارش شده از سوی ائمه اطهار (عَلیه السَلام) می باشد که یکی از ثمرات آن طول عمر ذکر شده است، به نحوی که امام باقر (عَلیه السَلام) در این باره می فرمایند: شیعیان ما را امر کنید تا به زیارت قبر حسین بن علی (عَلیه السَلام) بروند؛ زیرا زیارت آن حضرت روزی انسان را زیاد، عمر را طولانی و بلاها را دفع می نماید.

 

منابع:

 

1- شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 4: 255.

 

2- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 74: 94، 84.

 

3- میزان الحکمه، ج 6،: 546.

 

4- صمدی، آثار گناه در زندگی و راه جبران: 111- 112.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: معارف قرآن، ،
:: برچسب‌ها: طول عمر،صدقه،روایت,
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : سه شنبه 19 اسفند 1393
زمان : 23:33


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.