سالروز ازدواج دو نور آسمانی ،حضرت علی (ع) وفاطمه زهرا (س) مبارک باد.

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

سالروز ازدواج دو نور آسمانی ،حضرت علی (ع) وفاطمه زهرا (س) مبارک باد.


نخستین روز ذی الحجه ازتقویم هجری مزیّن به سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س)است که ثمره آن شجره طوبایی است که میوه آن جهان بشریت را نجات خواهد داد. از این رو در زندگی اهل بیت عصمت وطهارت(ع) الگو و راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهندبه بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند، این مسأله آنقدر پر اهمیت است که دربرخی احادیث، بصراحت اعلام شده شیعه بودن ما به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان ثابت می شود.امروز اول ذی الحجه و برابر باسالروز ازدواج دو گوهر گرانبهای آفرینش حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)است. ازدواج وسیره زندگی این دو بزرگوارا لگوی همه ا نسانهای باایمان وا هل تقواست و مابا تأسی به سبک زندگی آنهادر مسیر فلاح ورستگاری قرار می گیریم.

سبک ازدواج وتشکیل زندگی حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه (س) سرشار ازدرسهای ارزشمند برای رسیدن به زندگی متعالی است:

-ازجمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه (س)ازدواج آن حضرت بود. ایشان خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که از نظر مالی در رتبه های بالایی قرار داشتند، اما رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می کرد تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر(ص)نازل شد و گفت: "ای محمد! خدا بر تو سلام می رساند و می فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی رابرای فاطمه و فاطمه رابرای علی پسندیده است." و فاطمه(س)و پیامبر(ص)واگربهتربگوییم خداوند تبارک و تعالی، علی(ع)را که جوانی سرشار از ایمان و تعهد بود انتخاب کردند. حضرت فاطمه زهرا(س) و مولای متقیان علی(ع)؛ این دو یار آسمانی آنچنان همکفو یکدیگرند که در آیینه خلقت انعکاسی جز وجود مقدس این دو برای یکدیگر وجود ندارد. چنانکه در روایات متعددی نقل شده است پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. » بنابراین از اینجا مشخص می شود منظور پیامبر(ص) در کفویت زوجین، ایمان دوطرف است.

 

ریشه مشکلات ازدواج جوانان: مشکل بزرگ ما این ا ست که در شاخصه ها و ویژگی هایی که باید در زندگی فردی وا جتماعی ما خود را نشان دهد و هر گوشه این زندگی تابلوی خداپرستی و ایمان باشد، دچار خلأهای جدی هستیم. همه ما خود را مسلمان و پیرو مکتب اهلبیت (ع) دانسته وا ز نوع زندگی خود راضی هستیم،ا ما وقتی حسابرسی می کنیم هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی نیازمندبازنگری و بازمهندسی زندگی خود می شویم. ماا ز زندگی همسایه، خویشان و دارندگان حق بر گردنمان غافلیم، دچار اسراف و تبذیر شده ایم که در فرهنگ اسلامی مورد مذمت است. یا پدران و مادران برای فرزندان الگویی راتدوین کرده اند مبنی بر اینکه هر چه بخواهند بدون زحمت و در کمترین زمان در اختیار آنها قرار می گیرد!اما می توان بااستفاده از مناسبت هایی همچون سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه (س)ا لگوهای اجرا شدنی در زندگی امروز راتبیین وعرضه کرد.

شش مانع بزرگ بر سرراه ازدواج آسان جوانان وجود دارد:

طلاقهای رو به افزایش، تربیتهای ناقص خانوادگی که سبب شده جوانان در سنین لازم آماده ازدواج نشده باشند،از بین رفتن نگاه معنوی به ازدواج،ملاکهای غیر منطقی همسر، مهریه های سنگین، تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقدو عروسی.

عروسی : باران بهاری: یک هفته بود کارتهای عروسی روی میز بودند. هنوز تصمیم نگرفته بود چه کسانی را دعوت کند. فهرست مهما نها و کارهای عروسی ذهنش را پر کرده بود. برای عروس مهم بود که چه کسانی حتماً در عروسی اش باشند. از اینکه فلانی سفر بود و به عروسی نمی رسید خیلی دلخور بود. کاش می آمد. خیلی از کارتها مخصوص بودند. مثلا فلان دوست و فلان رئیس. خودش کارتها را می برد با همسرش! سفارش هم می کرد که حتما بیایند. می گفت اگر نیایید دلخور می شوم. دلش می خواست عروسی اش بهترین باشد. همه باشند و خوش بگذرانند. تدارک هم دیده بود. آهنگ و ارکست هم حتماً باید باشد. می گفت بهترین تالار شهر را آذین بسته ام. چند تا از دوستانم که خوب مجلس را گرم میکنند هم هستند. آخر شوخی نبود که! شب عروسی بود. همان شبی که هزار شب نمی شود. همان شبی که همه به هم محرمند! همان شبی که وقتی عروس بله می گوید، به تمام مردان شهر محرم می شود! همان شبی که فراموش میشود عالم محضر خداست. همان شبی که داماد هم آرایش میکند. همه و همه آمدند حتی هفت پشت غریبه، اما... اما «او » دعوت نشده بود. او که حق پدری دارد به گردن همه ما. مگر می شود او نباشد؟ مگر می شود شب عروسی دختر، پدر نیاید؟ آخر امامان پدر معنوی ما هستند. عروس برایش کارت دعوت نفرستاده بود و اصلا منتظرش که هیچ، حتی به فکرش هم نبود. اما آقا آمده بود... به تالار که رسید، دورتر ها ایستاد و گفت: دخترم عروسی ات مبارک. ولی ای کاش کاری می کردی تا من هم می توانستم بیایم... دخترم من برایت آرزوهای قشنگی داشتم. همیشه سحرها برایت دعا می کنم، ولی... ولی انگار دخترک یک شب را به همه چیز بخشیده بود. یاد یکی از دوستانم افتادم. قبل از عروسی شان رفته بودند جمکران. کارت عروسی اش را با اسم مهمان ویژه، توی مسجدگذاشته بود.

هدف از ازدواج وتشکیل خانواده چیست :

ازدواج فقط به خاطر ارضای نیازهای جنسی نیست. هدف از ازدواج تشکیل بنیان محکم زندگی وایجادخانواده ودر نتیجه تشکیل یک اجتماع سالم وسعادتمند است واین بنیاد، جز با اعتقادبه خداوند وانجام دستورات الهی ورسول گرامی اسلام ایجادشدنی نیست .

ازدواج در اسلام یک امر مقدس وعبادت محسوب می شود، ازدواج مایه رسیدن به آرامش وسکون است،مایه تکمیل وتکامل است ، مایه تامین نیازجنسی ، سلامت وامنیّت اجتماعی وتامین نیازهای روحی و روانی انسان است.

امام رضا (ع) ازدواج را برای یک جوان مسلمان از بهترین فوائد وبهره های دنیوی دانسته ، لذا می فرمایند: هیچ سودی برای بنده خدا بهتر از هوسر صالح نیست که هنگام دیدن وی خوشحال شود ودر غیاب او حافظ نفس خود واموال شوهرش باشد.

قرآن : واز آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان همسری بیافرید، که درکنار او آرامش یابید ومیان شما عشق ومحبّت ومهربانی قرار داد.(روم /21)

ازدواج در کلام پیامبراکرم (ص) :

- وقتی کسی که به خواستگاری می آید واخلاق ودینش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید ، فتنه وفساد زمین راپر خواهد کرد.  - بهترین ازدواجها آن است که آسان تر انجام شود.

- در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد

- دو رکعت نمازی که ازدواج کرده می خواند ، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد عزب ومجرد می خواند.

- زن بگیرید، زیراکه ازدواج کردن روزی شما را بیشتر می کند.

- بهترین زنان امت من  زنانی هستند که مهریّه شان کمتر وزیبائی شان بیشتر باشد

هشدار:  دخترم ! پسرم ! مواظب باش ! نغمه احساساتی ((دوستت دارم )) رافقط از همسر ومحارمت بپذیری. مبادا با شنیدن این نغمه محبت وصفا از هر کس دیگر ، خام شده ، دل ببازی ! اسیر شکارچیان هوس باز شوی ! قلب پاکت رابه نا اهلان هدیه کنی! مورد سوء استفاده قراربگیری و روزگارت سیاه شود!!.

سخن آخر ((نیایش)) : خداوندا ، مارا توفیق طاعت ، دوری از معصیت ، درستی درنیّت وحقیقت معرفت عنایت فرما!

زبان ما رابه صواب وحکمت جاری فرما ،دیدگان مارا از خیانت ، وگوشهای ما را از شنیدن بیهوده وغیبت باز دار!

دانشمندان ما را به زهدورزی ونصیحت ،دانشجویان رابه دانش اندوزی ورغبت ،شنوندگان ما رابه گوش دادن ومتابعت ،بیماران مارا به شفا وصحّت ودرگذشتگان ما را به لطف ومرحمت وپیران را به وقار ومهابت وجوانها رابه توبه وانابت و زنها رابه حیاوعفت وتوانمندان رابه فروتنی و وُسعت وبیچارگان را به وصبر وقناعت روزی فرما . (آمین یا ربَّ العالمین )                       نویسنده : نخعی /امام جماعت مسجد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: خانواده و زندگی، ،
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : سه شنبه 16 مهر 1392
زمان : 13:16


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.