مراجع عظام به پرسشی درباره شرکت در انتخابات پاسخ می‌دهند.

فرهنگی، هنری، مذهبی، علمی و...

مراجع عظام به پرسشی درباره شرکت در انتخابات پاسخ می‌دهند.


وجوب شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح :    

سؤال: آیا به فتوای مراجع تقلید، شرکت در انتخابات واجب است؟ یعنی اگر شرکت نکنیم در روز قیامت مورد بازخواست قرار می‎گیریم؟

- حضرت امام خمینی (قدس سره) در اهمیت و تکلیف بودن شرکت در انتخابات می‎فرمایند: «یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه‌های انتخابیه و رأی دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آن‌ها احتیاج دارد، می‎باشد.» (صحیفۀ امام، ج ۱۸، ص 152)
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‎ای (مدظله‎‏العالی) هم درباره علت وجوب در انتخابات می‎فرمایند: «همه باید شرکت کنند. این یک وظیفه است؛ هم وظیفۀ اسلامی است، هم وظیفۀ میهنی و ملی است و حفظ عزت و شوکت کشور به این وابسته است. هم وظیفۀ سیاسی است... هم وظیفۀ اخلاقی است؛ حقوق مردم اقتضا می کند که در این میدان وارد شوند. کارهایی که باید در این کشور انجام گیرد، اقتضا می‌کند که انسان در این میدان وارد شود.» (خطبه‌های نمازجمعه، ۲۸/2/1380)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام عزه) در پستی که در پایگاه رسمی اینترنتی ایشان قرار داده شده، در پاسخ به این پرسش که به نظر حضرت‌عالی، آیا شرکت در انتخابات شرعاً واجب است؟ مرقوم فرمودند: «با توجه به شرایط موجود و اینکه دشمنان ما اصرار بر عدم شرکت در انتخابات دارند، به نظر می‏رسد که شرکت کردن تمام افراد واجد شرایط واجب است.» و در پاسخ این سؤال که آیا رأی سفید دادن، رافع تکلیف است؟ نوشته‎اند: «خیر، رافع تکلیف نیست.»
حضرت آیت الله سیستانی (دام عزه) در دیدار حضوری نماینده هیأت علمی اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی ابراز داشتند: «فعلاً حاکم و سکاندار جهان اسلام رهبری هستند. برای حفظ نظام، حضور مردم در صحنه‌های مختلف، الزامی است.» (کتاب انتخابات از منظر فقه و اخلاق، ص 17)
حضرت آیت ‌الله جوادی‌ آملی(دام‌عزه) نیز می‎فرمایند: «تقویت نظام اسلامی با شرکت در انتخابات و مانند آن، لازم است.» (کتاب استفتائات، ص۱۰۵)
دیدگاه آیت ‌الله صافی ‌گلپایگانی(دام‌عزه) نیز این است که: «هر مسلمانی باید استقلال جامعۀ مسلمانان و اعتلای کلمۀ اسلام و قوت و قدرت مسلمین را در برابر کفار از اهم مقاصد دانسته و جریان امور را زیر نظر داشته باشد. مسلمان اگر بتواند جامعه و مملکت را در مسیر اجرای احکام اسلام قرار دهد و احکام اسلام را اجرا سازد، باید اقدام کند و واجب است با کسانی ‌که این نیت را دارند، همکاری و تشریک مساعی نماید.» (توضیح المسایل، ص۴۶۲، مسأله۲۹۰۷)  
وجوب تحقیق برای شناخت نماینده اصلح
اهمیت تحقیق و بررسی سوابق و ویژگی‎های نامزدهای مطرح در انتخابات، یکی دیگر از موضوعات مورد توجه مراجع عظام است. حضرت امام خمینی (قدس سره) در این باره می‌نویسند: «احدی شرعاً نمی‌تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه‌ها نظر موافق داشتند، ولی رأی‌دهنده تشخیصش برخلاف همۀ آن‌ها بود، تبعیت از آن‌ها صحیح نیست و نزد خداوند مسؤولیت دارد. اگر گروه یا اشخاص، صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی‌دهنده اطمینان حاصل شد، می‌تواند به آن‌ها رأی دهد.» (صحیفۀ امام، ج۱۸، ص۳۳۷)
حضرت آیت‌ الله بهجت (رحمه الله علیه) در پیامی به مناسبت انتخابات مکتوب فرمودند: «تفحص هم باید کامل باشد و بدون مداخلۀ دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد. درحال رأی ‌دادن و گرفتن، خدای تعالی را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند...» ایشان در تبیین ویژگی‏های نامزد اصلح می‏نویسند: «این‌جانب جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می‌شوم. کسانی‌که بنا دارند در رأی‌ دادن و یا انتخاب‌ شدن شرکت نمایند، باید متذکر باشند که کسانی حق انتخاب ‌شدن و امین مردم باایمان درمورد دین و دنیا بودن را دارند که از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعۀ اثنی عشریه و با علم به مسایل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و باشجاعت باشند و از آن‌هایی باشند که در اظهارات و تروک، «لايَخافُونَ فی اللهِ لَوْمَه لائِم‏» باشند و از رشوه و تخویفات و نحو آن‌ها دور باشند. نظر نکنند که تابه‌حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود و باید پرهیزکار و خداترس باشند؛ ارادۀ خدای تعالی را بر همه‌چیز ترجیح بدهند. اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ایتمان (امانتدار) نیستند و رأی ‌دادن برای فاقدها بی‌اثر است؛ بلکه جایز هم نیست...» (به ‌سوی محبوب، دستورالعمل‌ها و رهنمودهای آیت‌الله بهجت، ص۱۳۹)
حضرت آیت ‌الله صافی(دام‌عزه) نیز در رساله جامع الاحکام (ج‌۲، ص۱۰۹) در پاسخ به پرسش ۱۵۳۰که سؤال شده، کسی ‌که شناخت کامل نسبت به نامزدهای ریاست‌جمهوری یا نمایندگان مجلس ندارد و تنها اطلاع او براساس پوسترهای تبلیغاتی است، می‌تواند به چنین شخصی رأی بدهد؟ می‎فرمایند: «به مردی که به او شناخت کامل و لازم دارد، رأی بدهد، و الله العالم.»
حضرت آیت ‌الله مکارم‌ شیرازی(دام‌عزه) در پاسخ به این شبهه که آیا صحیح است که شرعاً خطاها و گناه‌هایی را که رئیس‌جمهور منتخب این‌جانب در آینده مرتکب خواهد شد و فسادهای مترتب بر آن، برعهدۀ من خواهد بود؟
فرموده‎اند: «اگر به‌قدر کافی دربارۀ شخص منتخب تحقیق شود، مسؤولیتی دربارۀ اعمال آیندۀ او نخواهد داشت.» (مردم و احکام دین، ش۴) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‎ای(مدظله العالی) در تبیین راهکار شناخت نامزد اصلح می‎فرمایند: «مردم بایستی افراد شایسته را بشناسند و انتخاب کنند. چنانچه افرادی را نمی‌شناسند، از راهنمایی انسان‌های مؤمن و مطمئنی استفاده کنند که معرفی آن‌ها برای انسان حجت شرعی باشد. دنبال حجت شرعی باشید... پیش خدا حجت داشته باشید. به هر معرفی‌ای نمی‌شود دل بست و اعتماد کرد. معرفی انسان‌های مورد اطمینان، معرفی کسانی‌که انسان بداند که این‌ها نیتشان خدایی است، برای دنیا و برای گروکشی‌های سیاسی و جنجال و هیاهو وارد میدان نشده‌اند، بلکه به ‌عنوان ادای وظیفه معرفی کرده‌اند، انسان از حرف آن‌ها اطمینان پیدا می‌کند.»  (22/9/85).
برگرفته از کتاب انتخابات از منظر فقه و اخلاق، تولید و نشر اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی، ص 17)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: احکام شرعی، ،
نویسنده : اعضای فعال کانون
تاریخ : جمعه 7 اسفند 1398
زمان : 23:16


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.